=18pxInpakken en OnderwegView this email in your browser

=18pxGeen huis

Mijn boeddhistische naam is MuJu. Mijn familie en vrienden moesten lachen toen mijn Zenleraar vertelde wat deze naam betekent. Het is Japans, ‘Mu’ staat voor Niets of Geen en ‘Ju’ betekent Huis, samen is dit: ‘geen huis, geen vaste woon- of verblijfplaats, thuisloos zijn’. Wat is daar nou grappig aan? Ze moesten lachen omdat het zo goed bij mij past. Ik ben een ster in verhuizen en al erg vaak verhuisd. Ik voelde mij echter wat opgelaten toen ik de uitleg over ‘MuJu’ hoorde. Is het niet te hoog gegrepen voor mij. Het leek mij meer een naam voor een boeddhistische monnik.

De Boeddha zei over thuisloosheid. ‘Het huiselijke leven is bedrukkend, een stoffig pad. De thuisloze staat is als de weidse blauwe lucht’.   

Dat klinkt mooi en romantisch, maar Ik vroeg mij af of ik wel in staat zou zijn om thuisloosheid te beoefenen.

Binnenkort gaan we weer verhuizen. Maar dit keer voelt het anders. Nog niet eerder had ik zoveel last van ‘verhuis-stress’, bang om een tijdje geen huis te hebben. Is het omdat ik ouder ben en minder flexibel, meer gehecht aan zekerheid? We hebben gelukkig een heerlijk huis gevonden, maarrr

daar kunnen we pas vanaf December gaan wonen! Het bleef lang onzeker waar we vanaf eind Juni tot December naar toe zouden gaan. De meeste spullen moeten tot December opgeslagen worden en we gaan twee keer verhuizen. Eerst in een appartement en daarna naar onze definitieve plek. Nooit eerder kregen we van zoveel mensen de uitnodiging om bij hen te komen logeren. Dat is hartverwarmend. Het mooiste aanbod kregen we van een vriendin van ons. We kunnen haar appartement tijdelijk huren. Wat een opluchting! Het idee om een paar maanden geen huis te hebben viel zwaar.

Onze Syrische vriend glimlachte en zei: ‘Probeer te accepteren dat je in het leven niet alles kan controleren'. Zo kon hij omgaan met alle onzekerheden tijdens zijn vlucht. Zijn advies raakte mij. Waar maak ik mij eigenlijk druk om!

Mijn boeddhistische naam staat symbool voor het spirituele pad dat ik ga. Ik heb nog veel te leren…….

 

 “But do not ask me where I am going

As I travel in the limitless world

Where every step I take is my home”

 

Eihei Dôgen (1200-1253)

As translated in The Zen Poetry of Dôgen by Steven Heine

 

Dit gedicht staat op de ansichtkaart naast de tekening van de PelgrimJizo. De komende maand geef ik je deze kaart als DanaPresentje bij je bestelling.

Bestellen

Wat betekent onze verhuizing voor jou? Tot 28 juni kan ik alle bestellingen versturen. Daarna wordt een deel opgeslagen tot December. Waarschijnlijk heb ik vanaf eind Juni tot December geen goede plek waar ik de Jizo’s, DanaPrents, beursjes, placemats, etc. kan maken. Daarom wil ik je vragen om NU alvast je bestellingen te doen in de webshop en OP = OP Het scheelt mij ook inpakken en uitpakken ;)

Let op: dit geldt ook voor het aanmelden voor de trainingsweekenden boeddhistische psychologie. De organisatie daarvan wil ik het liefste rond hebben voor de verhuizing.

Kortingscode en DanaPresentje.

Je krijgt bij iedere bestelling een ansichtkaart met de PelgrimJizo cadeau.

Ook in de maand Juni krijg je 10 % korting op bijna alle artikelen in de webshop (ik kan geen korting geven op de boeken en de trainingsweekenden).

Vul de kortingscode: inpakken en uitpakken in aan het eind van je bestelling.

 

Maak kans op

In Juni maak je kans op een DanaPresentje, een cadeau van DanaPresent. Dit keer is het natuurlijk het reisamulet de PelgrimJizo ter waarde van 12,50 euro.

Je doet automatisch mee, je hoeft er niets voor te doen. De liefste ‘notaris’ zal mij met veel plezier helpen bij het bepalen aan wie ik de placemat mag geven. Ik neem in Juli contact op met de winnaar.

De winnaar van de placemat met de soetra voor de maaltijd:

Het nummer 88 van de lijst is getrokken. Dit is het nummer van Lisa de Boer Volgende week stuur ik haar de placemat.

Ik wens je alvast een hele mooie Zomer met nieuwe avonturen.

Ps. Vergeet niet je reisamulet mee te nemen ;)

 

Hartegroet,

Maria Muju