living satsang nieuws voor ‘an awakening world’

 .
In deze Living Satsang nieuws o.a

:

Shine Your Light, Deva Premal, Miten en Manose op 8/9 juni.

Nieuws & News,

agendacutting edge info on the internet, fun,

uplifting video's, inspiration, 

meditatie van de maand: Grenzeloos Bewustzijn

nieuwe boeken o.a. Jan Geurtz, en Jan v.d. Oever

Geniet van deze Living Satsang nieuws, warme groet uit India, Prembuddha

Unsubscribe zie onderaan

Shine your light, Deva Premal & Miten en Manose and friends in concert

op 8 en 9 juni 2016 in Schouwburg Almere.

Ze worden begeleid door Manose, meester op de Nepalese mansuri fluit, de Deense percussionist Rishi en multi-instrumentalist Joby Baker. Hun unieke spiritueel geïnspireerde avond van mantra's, zang en chants brengt inspiratie en bezieling voor de talloze mensen in onze ‘troubled world’

Georganiseerd door St. Living Satsang. 

Alle details op de LivingSatsang website

Kaarten online verkrijgbaar via: www.schouwburgalmere.nl 

Aan de kassa en via het bespreekbureau van de schouwburg: tel. 036-84 55 555

Video voor de Shine Your Light Tour: ‘On your friends and family, in your work place, and with everyone you come in contact with as you move through life. That’s right! Be inspired to shine your light on this troubled world - 

Go out and SHINE YOUR LIGHT on a stranger today. 

And enjoy the moment! Love, Deva Premal & Miten.Prembuddha interviews Miten and Deva Premal op YouTube, 

in Schouwburg Almere june 2015, 20 minutes. Nederlands ondertiteld. 

Nieuws & News, cutting edge info on the internet, uplifting video's, inspiration

Nieuw interview van Patrick Kicken met Prembuddha over Advaita Vedanta, Osho en Living Satsang

Ik kreeg mooie reacties op dit interview b.v. van Otto M: Wow, wat een goed interview! Het gaat echt de diepte in. Ik vind het heel mooi en erudiet. Je geeft ook een heel goed overzicht.

Het staat op nondualisme.nl 

Een website waar je niet uitgekeken raakt, zoveel interviews, video's, boeken, enz. staan er op, b.v. ook met Jan Geurtz.

17, 18 en 19 juni 2016 zal de SAND EU Gathering weer plaatsvinden.

(Science And Nonduality Conference) 

Zoals je weet, deze “gathering” vindt jaarlijks plaats in de Verenigde Staten maar heeft ook al twee succesvolle edities in Nederlands gekend. 

Deze keer georganiseerd in congrescentrum Koningshof te Eindhoven/Veldhoven.

Introductie video voor de komende conferentie: Exploring the nature of consciousness on you tube

 De BOS, de boeddhistische omroep, is gestopt.

BOS tv gaat door onder de vlag van de levensbeschouwelijke omroepen KRO-NCRV. 

De BOS heeft gelukkig deze nieuwe partner gevonden, zodat de boeddhistische tv doorgaat.

Radio en internet stopt, maar de website alle prachtige documentaires van de BOS blijft als archief online.Nieuws van Savita een Nederlands Centrum in Sauerland, Duitsland.

Eric Haezenbrouck, de oprichter van het Centrum de Roos in Amsterdam heeft in Duitsland het centrum Savita opgezet. 

Het centrum ligt midden in de natuur bij Winterberg in een groot voormalig conferentie oord.

Er is inmiddels een Nutzliche Verein, een Duitse stichting zonder winstoogmerk opgezet, en tevens is de officiële exploitatievergunning eindelijk binnen. Kijk eens voor het voorjaarsprogramma enz. op de Savita website. Tevens worden er mensen gezocht die financieel willen deelnemen in het centrum, zie eveneens de website.

"Life is difficult.This is a great truth, one of the greatest truths.'

Is the opening text of the classic ‘The Road Less Travelled’written in 1978, psychiatrist M. Scott Peck 

'It is a great truth because once we truly see this truth, we transcend it. 

Once we truly know that life is difficult-once we truly understand and accept it-then life is no longer difficult.

Because once it is accepted, the fact that life is difficult no longer matters." 

See more optimism .Grenswetenschap:

quantum-physics-proves-that-death-is-an-illusion

Is death an illusion? Most scientists would probably say that the concept of an afterlife is either nonsense, or at the very least unprovable. 

Yet one expert claims he has evidence to confirm an existence beyond the grave - and it lies in quantum physics. Professor Robert Lanza claims the theory of biocentrism teaches that death as we know it is an illusion created by our consciousness.

*Quantum Physics* Welcome To The Matrix

10 minutes: the substance of the universe is consciousnessTED talk: Ideas about Consciousness:

Een goed gesprek tussen de Dalai Lama en Eckhart Tolle:Eckhart Tolle discusses joyful activism – an underlying peace within while you work for change. 

You cannot solve the evils of the world on the same level of consciousness that created them. 

Joyful Activism. From the video: Toward a New Earth: A Conversation with Elizabeth LesserThe Truth According to Puppetji “ ENLIGHTEN UP”

Puppetji's Daily Affirmation for People Over 40 

Fermette Ananda te huur in Frankrijk (vlakbij Ecolonie).

op de grens van de Lage Vogezen en Franche Comte,

(een fermette is een boerderij in een dorp)

Verdere info zie vakantiehuisvillarslepautel.nl

Een mooie vakantieplek in een rustiek klein dorp omgeven door prachtige natuur.

Villars le Pautel ligt op 25 km van het Nederlandse centrum Ecolonie

info beschikbaarheid op gites.nl

E-mail adres van Margot: margotmanshande@hotmail.com

Tel. Margot in Amsterdam 020-6649777 Mobiel 0610132838

Huisje te huur in Drenthe.

Direct aan een groot natuurgebied - het Dwingelderveld - ligt een mooi houten huisje. Het huis en de plek zijn heel geschikt voor een privé-retraite in de stilte met uitzicht op het bos en de heide erachter. Meer info kun je vinden op de site: www.lennegieles.nl

Het is van alle gemakken voorzien: woonkamer met terras, studeerkamer, slaapkamer boven, keuken en badkamer met bad. Er is centrale verwarming, een wasmachine, internettoegang en een fiets.

Het is mogelijk om tijdens de retraite een healing en/of een sessie Essentiecoaching® aan te vragen. In het woonhuis ernaast woont Lenne Gieles, een ervaren begeleidster.

lenne@essentiecoaching.nu%20tel: 06-23238273.   Nieuwe boeken:

Jan Geurtz - Vrij van gedachten

Dit boek begon als een toegankelijker versie van “Verslaafd aan denken” dat door zijn logisch-filosofische gehalte voor sommige mensen moeilijker leesbaar is. 

'Maar al schrijvend werd het ook een verslag van wat ik de afgelopen 15 jaar heb meegemaakt op het spirituele pad, en met name in het contact met mijn Tibetaanse leraar en tijdens de retraites in afzondering in de bergen van Zuid Frankrijk. Zo vind je in dit boek oefeningen uit de “geheime” Dzogchen-traditie in het Tibetaans boeddhisme, vertaald in voor westerlingen toegankelijke begrippen. 

Maar het beschrijft ook de soms bizarre manieren waarop deze inzichten werden overgedragen van leraar op leerling.

Het Tibetaans boeddhisme bevat de hoogste en zuiverste wijsheid over hoe de werkelijkheid in elkaar zit, maar wel vermengd met de merkwaardigste middeleeuwse gebruiken, rituelen en bijgelovige opvattingen uit het oude Tibet. Dit boek vertelt mijn belevenissen in dit doolhof van middeleeuwse religie en tijdloze wijsheid'.Dit is een heerlijk verfrissend boek . Jan deelt zijn eigen proces, zijn inzichten, angsten, de relatie met zijn leraar op een heel directe manier. Naast de mooie inzichten en medities van de Dzogchen, de Tibetaanse variant van de Advaita Vedanta, laat hij zijn worsteling zien om trouw te blijven aan zichzelf en zich niet klakkeloos aan te passen aan alles wat de Dzogchen teachings omringen, de feodale struktuur van het centrum waar leerlingen van de veters vastknopen van de leraar compleet met alle religieuze gebruiken zoals hij dat van vroeger van de katholieke kerk kent, maar waar hij de zin niet van inziet en er zich aan ontrekt. Daardoor wordt hij een buitenbeentje die zijn eigen pad baant. Een absolute aanrader, een boek dat ik belist nog een keer ga herlezen.OPENGEBROKEN

Dit boek van J.C. Amberchele is een verzameling bespiegelingen en observaties over zijn leven vóór en na zijn arrestatie en gevangenzetting in een Maximum Security Prison in het zuiden van de V.S. 

Tijdens zijn detentie kwam hij in aanraking met het werk van Douglas Harding en realiseerde hij de Leegte die de kern vormt van ieders bestaan.

Het boek van Amberchele leest als een roman. Aan de ene kant schrijft hij veel over zijn leven als persoon, de menselijke kant van het bestaan en aan de andere kant over de totaal onpersoonlijke kant ervan; het leven als open aanwezigheid, onpersoonlijk bewustzijn. Het boek bevat diepe en wijze inzichten in de ware aard van alle dingen. Amberchele zit al meer dan dertig jaar in de gevangenis, door handel in cocaïne zoals ik begrijp. Het leven in de gevangenis wordt uitvoerig beschreven. Waar hij weinig over schrijft is zijn doorlopen spirituele weg, wellicht beschrijft hij dat in voorgaande boeken. Douglas Harding, de man de hoofdloze weg, inspireerde hem, dat is duidelijk. 

Eén van de vele korte hoofdstukken uit het boek staat hieronder: meditatie/contemplatie van de maand: 'Grenzeloos Bewustzijn', de invloed van Douglas Harding is hierin duidelijk te herkennen. Opengebroken gaat over al dan niet leven in de ontwaakte staat, en hoe de ontdekking van je Leegte - je goddelijkheid - het verschil uitmaakt tussen die twee mogelijkheden.

'Als ik terugkijk en deze Bewuste Leegte zie, weet ik dat alles wat ooit is verschenen in mijn leven - iedere persoon, ieder tafereel, ieder moment - ook weer is verdwenen, ieder moment opnieuw. Er was, en is, niets om me aan vast te houden, niet één persoon of ding. Dat geldt ook voor dit lichaam en deze geest. Die verschijnen weliswaar vaker dan andere verschijnselen, maar ze vormen duidelijk niet meer dan een serie opeenvolgende taferelen, aaneengeregen als de beeldjes van een film die allemaal onmiddellijk weer verdwijnen, net als alle andere dingen. 

Maar één ding verdwijnt nooit, en dat is dit Bewuste Niet-iets, deze zo duidelijk zichtbare Leegte waarin de taferelen verschijnen. 

En omdat er niets is waar je je aan vast kunt houden, moet ik dat Niet-iets wel zijn, moet het wel zijn wat ik in werkelijkheid ben.'

Jan van den Oever - Oeverloos

'

Al meer dan 25 jaar spreekt Jan van den Oever met grote passie over non-dualiteit, met nadruk op het aspect van de totale beschikbaarheid die we in werkelijkheid zijn voor alles wat zich voordoet - vreugde en verdriet, succes en falen, en alles wat daartussen ligt. Hij spreekt zijn eigen waarheid, maar die waarheid kan altijd herkend worden als iets wat je zelf allang weet.

In dit boek, zijn tweede, zijn door de samenstellers satsangteksten bijeengebracht die grote indruk op hen hebben gemaakt. Samen met Jan daal je af in de totale kwetsbaarheid die je in wezen bent. En hoewel dat soms heel pijnlijk kan zijn, herinnert hij je eraan dat het wel de zoete pijn is die je helpt om Thuis te komen'.

Jan van den Oever uit zich, zoals gewoonlijk, recht voor zijn raap, windt er geen doekjes om heen, geen gezeik en geen gezeur en geen ingewikkelde theorieën. 

Hij verwijst steeds opnieuw en opnieuw naar onze werkelijke natuur, klaarhelder. 

Wat ik echter in dit soort boeken mis is dat er bijna alleen naar de werkelijke natuur wordt verwezen. Er wordt nauwelijks aandacht besteed aan wat b.v. de obstakels zijn op de weg naar zelfrealisatie en de middelen die er zijn om die obstakels te overwinnen. In de klassieke advaita vedanta, het directe pad van kennis en inzicht, vinden we de hele complete teachings van de vedanta, niet alleen de ultieme waarheden. Vanuit de traditionele vedanta worden de tekortkomingen van de ‘moderne’ neo advaita helder aan de kaak gesteld door b.v. mensen als Dennis Waite en James Swartz.

Het boek van Jan leest prettig en is steeds een goede reminder om steeds opnieuw je te herinneren waar het in dit leven om draait. En pak daarna eens een boek als dat van James Swartz, ‘The essence of enlightenment’, als je de volledige teaching van de advaita vedanta wil lezen.

'Het is alleen maar te zien of niet te zien. Shakespeare zei het al: ‘to be or not to be’. ‘Zien is Zijn’ en ‘Zijn is Zien’, dat is hetzelfde woord. ‘Wakker of niet wakker’, dat is het. De beleving van Dit, daar is niets aan toe te voegen. 

Je bent toch, je bent Aanwezig, ken je nog iets buiten deze aanwezigheid? Dit is het! Kun jij ook nog ergens een belever van deze belevenis vinden?

Meditatie/comtemplatie van de maand:

Grenzeloos Bewustzijn

 (uit het boek van J.C. Amberchele)

Neem de 5 zintuigen. Teken een punt op het midden van een stuk papier en laat die punt ‘ik’ voorstellen.

Trek dan een cirkel om die punt van een centimeter of 3, en laat alles binnen die cirkelde ervaring van voelen en proeven voorstellen. Teken nu een wat grotere cirkelen laat alles binnen die cirkel de ervaring van het ruiken voorstellen. 

Teken nog een cirkelen laat alles daarin de ervaring van het horen voorstellen. En dan één met daarin de ervaring van het zien.

Vraag; waarom zou je aannemen dat de grens tussen wat ‘ik’

en wat ‘niet ik’ is, samenvalt met de binnenste cirkel?

Als je het denken toevoegt aan het bovenstaande is wat je ervaart oneindig, en toch is dat hetzelfde denkproces dat je beperkt tot wat jij beschouwt als ‘ik’, dat wil zeggen, tot het lichaam met zijn gevoels- en smaaksensaties; terwijl je alle andere dingen - wat het ook is of hoe ver weg of dichtbij lijkt te zijn, en ook al wordt het daar waargenomen of ervaren waar alle andere dingen worden waargenomen - beschouwt als niet ‘ik’.

Als je bijvoorbeeld precies ziet wat zich aandient en je niet vertrouwt op wat je gelooft of wat je je voorstelt, en je kijkt naar beneden, dan maakt het hoofdloze lichaam dat je ziet slechts een fractie uit van het totale visuele veld, en toch beschouw je alleen het lichaam als ‘ik’. 

Hoe kan het dat je 5 zintuigen hebt en dat je de grens trekt bij het voelen en proeven, vooral gezien het feit dat horen en zien de dominantste zintuigen zijn?

Als je omhoog en van je af kijkt kan het lichaam niet gezien worden, en toch ben je er zeker van dat niets in het tafereel ‘ik’ is, uitgezonderd misschien die schaduw of vlek heel dichtbij waarvan je aan neemt dat het een neus is. Als je uitsluitend afgaat op wat zich op dit moment aandient, en niet op wat je hebt geleerd, is het dan niet heel duidelijk dat het tafereel, inclusief met alles wat je hier waarneemt of ervaart, je ware lichaam is? Met andere woorden, is het niet duidelijk dat je de belichaming alles omvat wat het bewustzijn ervaart, als één geheel, ieder moment opnieuw?

Misschien is de vraag niet ‘hoe is dat mogelijk? Maar ’hoe zou het anders kunnen zijn?

AWARE OF YOUR OWN AWARENESS

The only way out of ignorance and out of this dark night of the soul is to be aware of your own being, 

aware of your own awareness.

In that moment when you are aware of your own awareness, everything stops, time stops. 

Suddenly you are beyond time and beyond space, and a door opens which makes you part of the whole.

OSHO

love from prembuddha, 

living satsang foundation

www.livingsatsang.nl 

email: prembuda@dds.nl tel. 0206640503